ESDDA img

Αποθετήριο Ε.Σ.Δ.Δ.Α.

Η Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ) είναι η εκπαιδευτική μονάδα του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης που έχει ως αποστολή τη δημιουργία ενός σώματος εξειδικευμένων στελεχών, με άρτια επαγγελματική κατάρτιση και σύγχρονη διοικητική αντίληψη, για τη στελέχωση της κεντρικής διοίκησης, της κρατικής περιφερειακής διοίκησης και της αυτοδιοίκησης.


Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: http://repositoryesdda.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/406
Πλήρης εγγραφή μεταδεδομένων
Πεδίο DCΤιμήΓλώσσα
dc.contributor.authorΒαρκάδος, Γεώργιος-
dc.date.accessioned2022-04-04T04:54:36Z-
dc.date.available2022-04-04T04:54:36Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://repositoryesdda.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/406-
dc.descriptionΗ παρούσα εργασία εξετάζει την αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς στην ελληνική Δημόσια Διοίκηση μέσα από τη συμμετοχή των εκπροσώπων της σε ευρωπαϊκά όργανα και διεθνείς οργανισμούς με αρμοδιότητα την καταπολέμηση των δύο φαινομένων. Παράλληλα, η εργασία περιλαμβάνει και μια μελέτη περίπτωσης με τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Ομάδα Κρατών κατά της Διαφθοράς - (Groupe d'États contre la corruption/Group of States against Corruption - GRECO), που ιδρύθηκε το 1999 στα πλαίσια του Συμβουλίου της Ευρώπης, με εκτενή αναφορά στη λειτουργία και τις αρμοδιότητές της. Σκοπός της εργασίας είναι η ανάδειξη της προστιθέμενης αξίας που αποκομίζει η Ελληνική Δ.Δ. από τη συμμετοχή των εκπροσώπων της σε υπερεθνικούς οργανισμούς αναφορικά με την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς. Η μεθοδολογία που προτιμήθηκε για την εκπόνηση της εργασίας είναι η βιβλιογραφική ανασκόπηση και συνεπώς εξετάσθηκε σημαντικός αριθμός επιστημονικών δημοσιεύσεων στην διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία, τα σημαντικότερα θεσμικά κείμενα διεθνών και ευρωπαϊκών οργανισμών, εκθέσεις αρμόδιων εθνικών φορέων και η εθνική νομοθεσία. Τα ποσοτικά δεδομένα που παρατίθενται δεν αποτελούν προϊόν πρωτογενούς έρευνας και αντλήθηκαν από τις ανωτέρω προαναφερθείσες πηγές και το Διαδίκτυο. Επιπροσθέτως, μέρος των πληροφοριών που παρατίθενται, αντλήθηκαν από συνεντεύξεις που διενεργήθηκαν με δύο από τα μέλη της τετραμελούς εκπροσώπησης της Ελλάδας στην GRECO και αφορούσαν τη λειτουργία της τελευταίας. Ειδικότερα, στο πρώτο κεφάλαιο επιχειρείται ο εννοιολογικός προσδιορισμός των δύο εννοιών, παραθέτοντας τους σημαντικότερους ορισμούς στην διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία, καθώς και το περιεχόμενο που προσλαμβάνουν αυτές στην εθνική νομοθεσία και στα διάφορα θεσμικά κείμενα υπερεθνικών οργανισμών. Η εργασία εκκινεί με μια θεωρητική προσέγγιση του όρου της απάτης και των αιτιών/συνθηκών που ευνοούν την ανάπτυξη και εξάπλωσή της. Στη συνέχεια του κεφαλαίου, προσδιορίζεται η έννοια της διαφθοράς, όπως αυτή καταγράφεται στον ακαδημαϊκό χώρο, αλλά και στις προσπάθειες ορισμού της από τα εθνικά, ευρωπαϊκά και διεθνή όργανα. Το πρώτο κεφάλαιο ολοκληρώνεται με τη συσχέτιση της διαφθοράς με την κακοδιοίκηση και την παράθεση των πιο διαδομένων δεικτών μέτρησης της διαφθοράς. Το δεύτερο κεφάλαιο εστιάζει στην αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς σε εθνικό και υπερεθνικό επίπεδο, μέσα από την λήψη μέτρων και τη σύσταση ειδικών οργάνων ή μηχανισμών δράσης. Πιο ειδικά, παρατίθενται θεωρητικές προσεγγίσεις αναφορικά με τους παράγοντες που συντελούν στη ανάπτυξη των δύο φαινομένων, καθώς και ο ρόλος του κράτους στον περιορισμού τους. Επιπλέον, γίνεται αναφορά στα χαρακτηριστικά της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης που δημιούργησαν πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη σχετικών συμπεριφορών, καθώς και στη σύσταση ελεγκτικών σωμάτων και υπηρεσιών για την αντιμετώπισής τους. Έπειτα, ακολουθεί η περιγραφή του τρόπου αντιμετώπισης της διαφθοράς και της απάτης σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο μέσα από τα κυριότερα θεσμικά κείμενα των ευρωπαϊκών οργάνων κ διεθνών οργανισμών στους οποίους συμμετέχει η χώρα (Ευρωπαϊκή Ένωση, Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και ανάπτυξης-Ο.Ο.Σ.Α., Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών-Ο.Η.Ε. και Συμβούλιο της Ευρώπης). Επίσης, γίνεται εκτενής αναφορά στους υπερεθνικούς μηχανισμούς δράσης που έχουν συσταθεί για το σκοπό αυτό και συγκεντρώνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την χώρα. Περιγράφονται οι διαδικασίες που ακολουθούν για την εκπλήρωση του σκοπού τους, τα πλαίσια εντός των οποίων συνεργάζονται με τους φορείς της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης μέσω της συμμετοχής των στελεχών της σε αυτούς, καθώς και τα οφέλη που αποκομίζει ο δημόσιος τομέας από αυτήν την αλληλεπίδραση. Το τρίτο κεφάλαιο αποτελεί μια μελέτη περίπτωσης με επίκεντρο τη GRECO, την λειτουργία της και τις διαδικασίες αξιολόγησης που διενεργεί (κύκλοι αξιολόγησης) για την καταπολέμηση της διαφθοράς. Επιπροσθέτως, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη συμμετοχή και την εκπροσώπηση της Ελλάδας στη GRECO, τη συσχέτισή της τελευταίας με την ελληνική Δημόσια Διοίκηση, την συνεργασία μεταξύ των δύο και τα αποτελέσματα αυτής. Στο τέλος του τρίτου κεφαλαίου, επιχειρείται η αποτύπωση των αποτελεσμάτων που προκύπτουν για τη Δημόσια Διοίκηση από τη συμμετοχή των στελεχών της στην Ομάδα Κρατών κατά της Διαφθοράς μέσω συνεντεύξεων που πραγματοποιήθηκαν με εκπροσώπους της Ελλάδας στη δεύτερη. Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα που ανέκυψαν μέσα από την εργασία και τη μελέτη των φαινομένων της απάτης και της διαφθοράς, καθώς και οι προβληματικές που εντοπίστηκαν. Τα προσδοκώμενα συμπεράσματα αναμένεται να αποτυπώσουν την προστιθέμενη αξία της συμμετοχής των εκπροσώπων της Δημόσιας Διοίκησης στα διεθνή και ευρωπαϊκά όργανα αναφορικά με την αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς και να αναδείξουν τις προοπτικές Το δεύτερο κεφάλαιο εστιάζει στην αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς σε εθνικό και υπερεθνικό επίπεδο, μέσα από την λήψη μέτρων και τη σύσταση ειδικών οργάνων ή μηχανισμών δράσης. Πιο ειδικά, παρατίθενται θεωρητικές προσεγγίσεις αναφορικά με τους παράγοντες που συντελούν στη ανάπτυξη των δύο φαινομένων, καθώς και ο ρόλος του κράτους στον περιορισμού τους. Επιπλέον, γίνεται αναφορά στα χαρακτηριστικά της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης που δημιούργησαν πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη σχετικών συμπεριφορών, καθώς και στη σύσταση ελεγκτικών σωμάτων και υπηρεσιών για την αντιμετώπισής τους. Έπειτα, ακολουθεί η περιγραφή του τρόπου αντιμετώπισης της διαφθοράς και της απάτης σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο μέσα από τα κυριότερα θεσμικά κείμενα των ευρωπαϊκών οργάνων κ διεθνών οργανισμών στους οποίους συμμετέχει η χώρα (Ευρωπαϊκή Ένωση, Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και ανάπτυξης-Ο.Ο.Σ.Α., Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών-Ο.Η.Ε. και Συμβούλιο της Ευρώπης). Επίσης, γίνεται εκτενής αναφορά στους υπερεθνικούς μηχανισμούς δράσης που έχουν συσταθεί για το σκοπό αυτό και συγκεντρώνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την χώρα. Περιγράφονται οι διαδικασίες που ακολουθούν για την εκπλήρωση του σκοπού τους, τα πλαίσια εντός των οποίων συνεργάζονται με τους φορείς της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης μέσω της συμμετοχής των στελεχών της σε αυτούς, καθώς και τα οφέλη που αποκομίζει ο δημόσιος τομέας από αυτήν την αλληλεπίδραση. Το τρίτο κεφάλαιο αποτελεί μια μελέτη περίπτωσης με επίκεντρο τη GRECO, την λειτουργία της και τις διαδικασίες αξιολόγησης που διενεργεί (κύκλοι αξιολόγησης) για την καταπολέμηση της διαφθοράς. Επιπροσθέτως, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη συμμετοχή και την εκπροσώπηση της Ελλάδας στη GRECO, τη συσχέτισή της τελευταίας με την ελληνική Δημόσια Διοίκηση, την συνεργασία μεταξύ των δύο και τα αποτελέσματα αυτής. Στο τέλος του τρίτου κεφαλαίου, επιχειρείται η αποτύπωση των αποτελεσμάτων που προκύπτουν για τη Δημόσια Διοίκηση από τη συμμετοχή των στελεχών της στην Ομάδα Κρατών κατά της Διαφθοράς μέσω συνεντεύξεων που πραγματοποιήθηκαν με εκπροσώπους της Ελλάδας στη δεύτερη. Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα που ανέκυψαν μέσα από την εργασία και τη μελέτη των φαινομένων της απάτης και της διαφθοράς, καθώς και οι προβληματικές που εντοπίστηκαν. Τα προσδοκώμενα συμπεράσματα αναμένεται να αποτυπώσουν την προστιθέμενη αξία της συμμετοχής των εκπροσώπων της Δημόσιας Διοίκησης στα διεθνή και ευρωπαϊκά όργανα αναφορικά με την αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς και να αναδείξουν τις προοπτικές Το δεύτερο κεφάλαιο εστιάζει στην αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς σε εθνικό και υπερεθνικό επίπεδο, μέσα από την λήψη μέτρων και τη σύσταση ειδικών οργάνων ή μηχανισμών δράσης. Πιο ειδικά, παρατίθενται θεωρητικές προσεγγίσεις αναφορικά με τους παράγοντες που συντελούν στη ανάπτυξη των δύο φαινομένων, καθώς και ο ρόλος του κράτους στον περιορισμού τους. Επιπλέον, γίνεται αναφορά στα χαρακτηριστικά της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης που δημιούργησαν πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη σχετικών συμπεριφορών, καθώς και στη σύσταση ελεγκτικών σωμάτων και υπηρεσιών για την αντιμετώπισής τους. Έπειτα, ακολουθεί η περιγραφή του τρόπου αντιμετώπισης της διαφθοράς και της απάτης σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο μέσα από τα κυριότερα θεσμικά κείμενα των ευρωπαϊκών οργάνων κ διεθνών οργανισμών στους οποίους συμμετέχει η χώρα (Ευρωπαϊκή Ένωση, Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και ανάπτυξης-Ο.Ο.Σ.Α., Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών-Ο.Η.Ε. και Συμβούλιο της Ευρώπης). Επίσης, γίνεται εκτενής αναφορά στους υπερεθνικούς μηχανισμούς δράσης που έχουν συσταθεί για το σκοπό αυτό και συγκεντρώνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την χώρα. Περιγράφονται οι διαδικασίες που ακολουθούν για την εκπλήρωση του σκοπού τους, τα πλαίσια εντός των οποίων συνεργάζονται με τους φορείς της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης μέσω της συμμετοχής των στελεχών της σε αυτούς, καθώς και τα οφέλη που αποκομίζει ο δημόσιος τομέας από αυτήν την αλληλεπίδραση. Το τρίτο κεφάλαιο αποτελεί μια μελέτη περίπτωσης με επίκεντρο τη GRECO, την λειτουργία της και τις διαδικασίες αξιολόγησης που διενεργεί (κύκλοι αξιολόγησης) για την καταπολέμηση της διαφθοράς. Επιπροσθέτως, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη συμμετοχή και την εκπροσώπηση της Ελλάδας στη GRECO, τη συσχέτισή της τελευταίας με την ελληνική Δημόσια Διοίκηση, την συνεργασία μεταξύ των δύο και τα αποτελέσματα αυτής. Στο τέλος του τρίτου κεφαλαίου, επιχειρείται η αποτύπωση των αποτελεσμάτων που προκύπτουν για τη Δημόσια Διοίκηση από τη συμμετοχή των στελεχών της στην Ομάδα Κρατών κατά της Διαφθοράς μέσω συνεντεύξεων που πραγματοποιήθηκαν με εκπροσώπους της Ελλάδας στη δεύτερη. Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα που ανέκυψαν μέσα από την εργασία και τη μελέτη των φαινομένων της απάτης και της διαφθοράς, καθώς και οι προβληματικές που εντοπίστηκαν. Τα προσδοκώμενα συμπεράσματα αναμένεται να αποτυπώσουν την προστιθέμενη αξία της συμμετοχής των εκπροσώπων της Δημόσιας Διοίκησης στα διεθνή και ευρωπαϊκά όργανα αναφορικά με την αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς και να αναδείξουν τις προοπτικές αναβάθμισης της επιχειρησιακής ικανότητας της πρώτης ως αποτέλεσμα της ανωτέρω αλληλεπίδρασης. Επιπροσθέτως, τα συμπεράσματα της παρούσας εργασίας φιλοδοξούν να αποτελέσουν έναυσμα για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των φορέων του δημόσιου τομέα και την πιο ενεργή συμμετοχή τους στους διεθνείς οργανισμούς κατά της απάτης και της διαφθοράς.en_US
dc.description.abstractThe present thesis examines how Greek Public Administration faces fraud and corruption through its representatives’ participation in European institutions and international organizations that are responsible for combating those two phenomena. At the same time there is an extensive reference to the function and responsibilities of the Group of States against Corruption, GRECO (Groupe d'États contre la corruption) founded in 1999 by the Council of Europe. The main goal of this thesis is to present the added value for Greek Public Administration through the above interaction in order to fight effectively against fraud and corruption. Firstly, it was conducted a thorough review using international and Greek bibliography, national legislation and institutional documents of international and European organizations about fraud and corruption within Public Administration. The acquired statistics are not the result of a primary investigation and were obtained from the above-mentioned sources or from the Internet. In addition, part of the listed data concerning the Group of States against Corruption and its operation were drawn from interviews conducted with members of Greece's four-member representation in GR ECO. In particular, the first chapter attempts to define the terms of fraud and corruption, listing their most important definition in the international and Greek bibliography, as well as their content in national legislation and in the various institutional documents of the examined organizations. The thesis introduces a theoretical approach to the term fraud and the causes/conditions that favor its development and escalation. Moreover, the term of corruption within the academia and its definition by national, European and international institutions were examined, as well as the connection between corruption and maladministration was cited. The first chapter concludes by listing the most widespread indicators of corruption. The second chapter focuses on tackling fraud and corruption at national and supranational level, through establishing action mechanisms and institutions with specific responsibilities. More specifically, theoretical approaches are set out in order to unravel the reason behind fraud and corruption development, as well as the preventing role of the state against these two phenomena. In addition, it was cited the characteristics of Hellenic Public Administration, which have created suitable conditions for the development of misconduct, and the establishment of audit bodies and services against them. In addition, the current thesis focuses on the description of the fight against corruption at European and international level through the main institutional documents of the European bodies and international organizations (European Union, O.E.C.D., United Nations and Council of Europe). Furthermore, an extensive study was made not only for the supranational action mechanisms and the role of the above-mentioned organizations, but also their cooperation with Hellenic Public Administration and the gained benefits of public sector throughout this interaction. The main focus of the third chapter is a case study on the GRECO by describing its function, responsibilities and evaluation procedures (evaluation rounds) in order to fight corruption. Particularly, emphasis is given on the participation and representation of Greece in the GRECO, the interaction between the GRECO and Hellenic Public Administration, and their cooperation. It was also conducted interviews with Greek representatives in GRECO, in order to highlight the gained benefits from the interaction between Greek Public sector and the Group of States Against Corruption. The fourth chapter presents the arising problems from the extensive phenomena of fraud and corruption as well as assesses the added value of the participation of Public Administration representatives in the international and European institutions in tackling effectively corruption and fraud at national and supranational level. Finally, the thesis concludes with the prospects of the operational effectiveness upgrade within Greek Public Administration. The conclusions are expected to reinforce Greek public Administration’s participation in international organisations responsible for tackling fraud and corruption as well as enhance public sector’s extroversion.en_US
dc.language.isogren_US
dc.publisherΕθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησηςen_US
dc.subjectΔιαφθοράen_US
dc.subjectΑπάτηen_US
dc.subjectΟμάδα Κρατών κατά της Διαφθοράς (GRECO)en_US
dc.subjectΕθνική Αρχή Διαφάνειας (ΕΑΔ)en_US
dc.subjectΕυρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF)en_US
dc.subjectΟμάδα Εργασίας Ανώτατων Αξιωματούχων για την Ακεραιότητα (SPIO)en_US
dc.titleΗ αντιμετώπιση της Απάτης και της Διαφθοράς στην Ελληνική Δημόσια Διοίκηση μέσα από τη συμμετοχή των εκπροσώπων της σε ευρωπαϊκά όργανα και διεθνείς οργανισμούς. Μελέτη περίπτωσης: Η συμμετοχή της Ελλάδας στη GRECO.en_US
dc.typeWorking Paperen_US
dc.seira26en_US
dc.pedioΠολιτικές Επιστήμες και Διοίκησηen_US
dc.sxoli1en_US
Εμφανίζεται στις συλλογές:Α. Τελικές Εργασίες Σπουδαστών

Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο:
Αρχείο Περιγραφή ΜέγεθοςΜορφότυπος 
ΒΑΡΚΑΔΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ.pdf2.21 MBAdobe PDFΔείτε/ Ανοίξτε


Όλα τα τεκμήρια του δικτυακού τόπου προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα