Αποθετήριο Ε.Σ.Δ.Δ.Α.
Η Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ) είναι η εκπαιδευτική μονάδα του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης που έχει ως αποστολή τη δημιουργία ενός σώματος εξειδικευμένων στελεχών, με άρτια επαγγελματική κατάρτιση και σύγχρονη διοικητική αντίληψη, για τη στελέχωση της κεντρικής διοίκησης, της κρατικής περιφερειακής διοίκησης και της αυτοδιοίκησης.
Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο:
http://repositoryesdda.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/410
Πλήρης εγγραφή μεταδεδομένων
Πεδίο DC | Τιμή | Γλώσσα |
---|---|---|
dc.contributor.author | Κλαουδάτου, Μαρία | - |
dc.date.accessioned | 2022-04-04T04:56:29Z | - |
dc.date.available | 2022-04-04T04:56:29Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://repositoryesdda.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/410 | - |
dc.description | Η υπογραφή της Συμφωνίας Σένγκεν ήταν η αρχή για τη δημιουργία του Χώρου Ελευθερίας, Ασφάλειας και Δικαιοσύνης, προσφέροντας στους πολίτες ελεύθερη μετακίνηση απαλλαγμένη από εσωτερικούς ελέγχους. Ωστόσο αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των ελέγχων στα εξωτερικά σύνορα, η οποία κυρίως επετεύχθη με την δημιουργία του Συστήματος Πληροφοριών Σένγκεν, ενός συστήματος πληροφοριών μεγάλης κλίμακας, η λειτουργία του οποίου βασίζεται στην συλλογή, αποθήκευση και διαχείριση προσωπικών δεδομένων ατόμων που θα μπορούσαν να απειλήσουν την ασφάλεια του χώρου. Η πρόοδος της τεχνολογίας αλλά και η εξέλιξη του διασυνοριακού οργανωμένου εγκλήματος ωθούσε σε συνεχείς αναβαθμίσεις και τα συστήματα πληροφοριών της Ένωσης. Παράλληλα προέκυψε και η ανάγκη προστασίας θεμελιωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου που πιθανόν να πλήττονταν από τη λειτουργία αυτών των συστημάτων, όπως το δικαίωμα στην ιδιωτική ζωή αλλά και το δικαίωμα στην προστασία των προσωπικών δεδομένων. Η ανάγκη αυτή εκφράστηκε με τη θέσπιση ειδικών κανονισμών για την προστασία των δεδομένων αυτών, πέραν των διατάξεων που περιέχονταν ήδη στη νομοθετική βάση του Συστήματος Πληροφοριών Σένγκεν. Στόχος της παρούσης εργασίας είναι η διερεύνηση της προστασίας των προσωπικών δεδομένων στο Ευρωπαϊκό πλαίσιο του Χώρου Ελευθερίας Ασφαλείας και Δικαιοσύνης σε συνδυασμό με τη λειτουργία των Συστημάτων Πληροφοριών και ιδιαιτέρως του Συστήματος Πληροφοριών Σένγκεν. Για την πραγμάτευση του θέματος υιοθετείται η μεθοδολογία της παρουσίασης και κριτικής ανάλυσης του σχετικού θεσμικού πλαισίου, της σχετικής νομολογίας του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και γνωμοδοτήσεων και αποφάσεων της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Εισαγωγικά παρουσιάζεται η ιστορική εξέλιξη και λειτουργία της ζώνης Σένγκεν βάσει της συμφωνίας και της σύμβασης εφαρμογής. Παράλληλα παρουσιάζονται οι προσπάθειες προστασίας των προσωπικών δεδομένων των πολιτών στο πλαίσιο αυτών των συνθηκών αλλά και ο πρόσφατος Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων στις βασικές διατάξεις του. Στη συνέχεια, επιχειρείται παρουσίαση και ανάλυση της νομοθετικής βάσης της λειτουργίας του Συστήματος Πληροφοριών Σένγκεν και του πρόσφατου δεύτερης γενιάς SIS II. Παρουσιάζονται αναλυτικά οι κατηγορίες των δεδομένων που κρατούνται από το σύστημα, ο χρόνος διατήρησης, η πρόσβαση των αρχών σε αυτά αλλά και τα δικαιώματα του υποκειμένου των δεδομένων. Με την νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιχειρείται μία ενδεικτική παρουσίαση της σημασία της προστασίας των προσωπικών δεδομένων στο Ευρωπαϊκό δίκαιο και της σχέσης τους με το δικαίωμα στην ιδιωτική ζωή ενώ φαίνεται και σημασία της αρχής της αναλογικότητας για την επεξεργασία τους. Η γνωμοδότηση και οι αποφάσεις της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα επικεντρώνονται στην άσκηση βασικών δικαιωμάτων των υποκειμένων στο πλαίσιο του SIS II. Στο τέλος, επιχειρείται μία συνολική αποτίμηση τόσο του νομοθετικού πλαισίου όσο και της προστασίας των προσωπικών δεδομένων σε αυτό, διαπιστώνονται κίνδυνοι αλλά και μελλοντικές προοπτικές και διατυπώνονται προτάσεις βελτιώσεις ενόψει της θέσπισης νέου νομοθετικού πλαισίου για τα συστήματα πληροφοριών, διαχείρισης συνόρων και επιβολής νόμου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε διαδικασία αναθεώρησης των συστημάτων πληροφοριών, διαχείρισης συνόρων και επιβολής νόμου για να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα τους. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια η λειτουργία των συστημάτων αυτών φάνηκε να γίνεται αντικείμενο ακόμη πιο έντονου προβληματισμού, καθώς η πρόσφατη προσφυγική κρίση επανέφερε για πρώτη φορά εσωτερικούς ελέγχους και πολιτικές κλειστών συνόρων εντός του Χώρου Ελευθερίας Ασφάλειας και Δικαιοσύνης, κάτι που σήμαινε την ουσιαστική κατάργηση, για ένα διάστημα, της ελεύθερης μετακίνησης που κατοχυρώνονταν από την σύναψη της Συμφωνίας Σένγκεν. Φάνηκε λοιπόν πως η Ευρώπη βιώνει ένα αίσθημα ανασφάλειας που προσπαθεί να θεραπεύσει με μία ισχυρότερη νομοθετική βάση. Παράλληλα όμως τίθεται και το ζήτημα της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που οφείλουν να προστατευτούν ώστε να μην υποχωρήσουν έναντι της ασφάλειας. | en_US |
dc.description.abstract | The signing of the Schengen Agreement was the beginning of the creation of the Area of Freedom, Security and Justice, offering its citizens free movement without internal border controls. However, this has resulted in increasing external border controls, which was mainly achieved by creating the Schengen Information System, a large-scale information system whose operation is based on the collection and storage of personal data of individuals who could threaten security in the Area. Advances in technology and the evolution of cross-border organized crime have pushed for continuous upgrades in the European Union's information systems. At the same time, the need arose to protect fundamental human rights that may have been affected by the operation of these systems, such as the right to privacy and the right to protection of personal data. This need was expressed through the adoption of specific regulations for the protection of personal data, in addition to the provisions already contained in the legal framework of the Schengen Information System. The aim of this paper is to investigate the protection of personal data in the European Area of Freedom, Security and Justice in conjunction with the operation of Information Systems and in particular, the Schengen Information System. For the treatment of the topic, the methodology of the presentation and critical analysis of the relevant institutional framework, the relevant case law of the Court of Justice of the European Union, as well as opinions and decisions of the Personal Data Protection Authority are adopted. The introduction shows the historical development and operation of the Schengen area under the Schengen agreement and its implementing Convention. At the same time, the efforts of the protection of the personal data of the citizens in this context are presented, as well as the recent General Data Protection Regulation in its basic provisions. Then, a presentation and analysis of the legal basis for the operation of the Schengen Information System and the recent second generation SIS II is attempted. The categories of data held by the system, the retention time, the access of the authorities to them and the rights of the data subject are presented in detail. The case law of the Court of Justice of the European Union provides an indicative presentation of the importance of the protection of personal data in European law and their relation to the right to privacy, while the principle of proportionality is also important for their processing. The opinion and decisions of the Personal Data Protection Authority focus on the exercise of fundamental rights of data subjects under SIS II. Finally, a comprehensive assessment of both the legal framework and the protection of personal data is attempted, risks and future prospects are identified and proposals for improvements are made in view of the introduction of a new legal framework for information systems, border management and law enforcement in the European Union. The European Union is in the process of reviewing information systems, border management and law enforcement to improve their efficiency and effectiveness. In fact, in recent years the operation of these systems has seemed to be of even greater concern, as the recent refugee crisis has reintroduced for the first time internal border controls and closed border policies within the Area of Freedom, Security and Justice, which meant the substantial abolition, for a period of time, of free movement guaranteed by the conclusion of the Schengen Agreement. So, it seems that Europe is experiencing a sense of insecurity that it is trying to cure with a stronger legal basis. At the same time, however, there is the issue of the protection of human rights and personal data that must be protected in order not to compromise on security. | en_US |
dc.language.iso | gr | en_US |
dc.publisher | Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης | en_US |
dc.subject | ελεύθερη μετακίνηση | en_US |
dc.subject | Σένγκεν | en_US |
dc.subject | προστασία προσωπικών δεδομένων | en_US |
dc.subject | διασυνοριακή ροή πληροφοριών | en_US |
dc.subject | σύστημα πληροφοριών | en_US |
dc.subject | Ευρώπη | en_US |
dc.title | Προστασία Προσωπικών Δεδομένων και Δικαίωμα Ελεύθερης Κυκλοφορίας Προσώπων στον Χώρο Σένγκεν | en_US |
dc.type | Working Paper | en_US |
dc.seira | 26 | en_US |
dc.pedio | Πολιτικές Επιστήμες και Διοίκηση | en_US |
dc.sxoli | 1 | en_US |
Εμφανίζεται στις συλλογές: | Α. Τελικές Εργασίες Σπουδαστών |
Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο:
Αρχείο | Περιγραφή | Μέγεθος | Μορφότυπος | |
---|---|---|---|---|
ΚΛΑΟΥΔΑΤΟΥ ΜΑΡΙΑ.pdf | 646.8 kB | Adobe PDF | Δείτε/ Ανοίξτε |
Όλα τα τεκμήρια του δικτυακού τόπου προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα