dc.description | Η παρούσα εργασία εξετάζει την αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς στην
ελληνική Δημόσια Διοίκηση μέσα από τη συμμετοχή των εκπροσώπων της σε
ευρωπαϊκά όργανα και διεθνείς οργανισμούς με αρμοδιότητα την καταπολέμηση των
δύο φαινομένων. Παράλληλα, η εργασία περιλαμβάνει και μια μελέτη περίπτωσης με
τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Ομάδα Κρατών κατά της Διαφθοράς - (Groupe d'États
contre la corruption/Group of States against Corruption - GRECO), που ιδρύθηκε το
1999 στα πλαίσια του Συμβουλίου της Ευρώπης, με εκτενή αναφορά στη λειτουργία
και τις αρμοδιότητές της. Σκοπός της εργασίας είναι η ανάδειξη της προστιθέμενης
αξίας που αποκομίζει η Ελληνική Δ.Δ. από τη συμμετοχή των εκπροσώπων της σε
υπερεθνικούς οργανισμούς αναφορικά με την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της
απάτης και της διαφθοράς.
Η μεθοδολογία που προτιμήθηκε για την εκπόνηση της εργασίας είναι η
βιβλιογραφική ανασκόπηση και συνεπώς εξετάσθηκε σημαντικός αριθμός
επιστημονικών δημοσιεύσεων στην διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία, τα
σημαντικότερα θεσμικά κείμενα διεθνών και ευρωπαϊκών οργανισμών, εκθέσεις
αρμόδιων εθνικών φορέων και η εθνική νομοθεσία. Τα ποσοτικά δεδομένα που
παρατίθενται δεν αποτελούν προϊόν πρωτογενούς έρευνας και αντλήθηκαν από τις
ανωτέρω προαναφερθείσες πηγές και το Διαδίκτυο. Επιπροσθέτως, μέρος των
πληροφοριών που παρατίθενται, αντλήθηκαν από συνεντεύξεις που διενεργήθηκαν με
δύο από τα μέλη της τετραμελούς εκπροσώπησης της Ελλάδας στην GRECO και
αφορούσαν τη λειτουργία της τελευταίας.
Ειδικότερα, στο πρώτο κεφάλαιο επιχειρείται ο εννοιολογικός προσδιορισμός των
δύο εννοιών, παραθέτοντας τους σημαντικότερους ορισμούς στην διεθνή και ελληνική
βιβλιογραφία, καθώς και το περιεχόμενο που προσλαμβάνουν αυτές στην εθνική
νομοθεσία και στα διάφορα θεσμικά κείμενα υπερεθνικών οργανισμών. Η εργασία
εκκινεί με μια θεωρητική προσέγγιση του όρου της απάτης και των αιτιών/συνθηκών
που ευνοούν την ανάπτυξη και εξάπλωσή της. Στη συνέχεια του κεφαλαίου,
προσδιορίζεται η έννοια της διαφθοράς, όπως αυτή καταγράφεται στον ακαδημαϊκό
χώρο, αλλά και στις προσπάθειες ορισμού της από τα εθνικά, ευρωπαϊκά και διεθνή
όργανα. Το πρώτο κεφάλαιο ολοκληρώνεται με τη συσχέτιση της διαφθοράς με την
κακοδιοίκηση και την παράθεση των πιο διαδομένων δεικτών μέτρησης της διαφθοράς.
Το δεύτερο κεφάλαιο εστιάζει στην αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς σε
εθνικό και υπερεθνικό επίπεδο, μέσα από την λήψη μέτρων και τη σύσταση ειδικών
οργάνων ή μηχανισμών δράσης. Πιο ειδικά, παρατίθενται θεωρητικές προσεγγίσεις
αναφορικά με τους παράγοντες που συντελούν στη ανάπτυξη των δύο φαινομένων,
καθώς και ο ρόλος του κράτους στον περιορισμού τους. Επιπλέον, γίνεται αναφορά στα
χαρακτηριστικά της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης που δημιούργησαν πρόσφορο
έδαφος για την ανάπτυξη σχετικών συμπεριφορών, καθώς και στη σύσταση
ελεγκτικών σωμάτων και υπηρεσιών για την αντιμετώπισής τους. Έπειτα, ακολουθεί η
περιγραφή του τρόπου αντιμετώπισης της διαφθοράς και της απάτης σε ευρωπαϊκό και
διεθνές επίπεδο μέσα από τα κυριότερα θεσμικά κείμενα των ευρωπαϊκών οργάνων κ
διεθνών οργανισμών στους οποίους συμμετέχει η χώρα (Ευρωπαϊκή Ένωση,
Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και ανάπτυξης-Ο.Ο.Σ.Α., Οργανισμός
Ηνωμένων Εθνών-Ο.Η.Ε. και Συμβούλιο της Ευρώπης). Επίσης, γίνεται εκτενής
αναφορά στους υπερεθνικούς μηχανισμούς δράσης που έχουν συσταθεί για το σκοπό
αυτό και συγκεντρώνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την χώρα. Περιγράφονται οι
διαδικασίες που ακολουθούν για την εκπλήρωση του σκοπού τους, τα πλαίσια εντός
των οποίων συνεργάζονται με τους φορείς της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης μέσω
της συμμετοχής των στελεχών της σε αυτούς, καθώς και τα οφέλη που αποκομίζει ο
δημόσιος τομέας από αυτήν την αλληλεπίδραση.
Το τρίτο κεφάλαιο αποτελεί μια μελέτη περίπτωσης με επίκεντρο τη GRECO, την
λειτουργία της και τις διαδικασίες αξιολόγησης που διενεργεί (κύκλοι αξιολόγησης) για
την καταπολέμηση της διαφθοράς. Επιπροσθέτως, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη
συμμετοχή και την εκπροσώπηση της Ελλάδας στη GRECO, τη συσχέτισή της
τελευταίας με την ελληνική Δημόσια Διοίκηση, την συνεργασία μεταξύ των δύο και τα
αποτελέσματα αυτής. Στο τέλος του τρίτου κεφαλαίου, επιχειρείται η αποτύπωση των
αποτελεσμάτων που προκύπτουν για τη Δημόσια Διοίκηση από τη συμμετοχή των
στελεχών της στην Ομάδα Κρατών κατά της Διαφθοράς μέσω συνεντεύξεων που
πραγματοποιήθηκαν με εκπροσώπους της Ελλάδας στη δεύτερη.
Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα που ανέκυψαν μέσα
από την εργασία και τη μελέτη των φαινομένων της απάτης και της διαφθοράς, καθώς
και οι προβληματικές που εντοπίστηκαν. Τα προσδοκώμενα συμπεράσματα αναμένεται
να αποτυπώσουν την προστιθέμενη αξία της συμμετοχής των εκπροσώπων της
Δημόσιας Διοίκησης στα διεθνή και ευρωπαϊκά όργανα αναφορικά με την
αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς και να αναδείξουν τις προοπτικές
Το δεύτερο κεφάλαιο εστιάζει στην αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς σε
εθνικό και υπερεθνικό επίπεδο, μέσα από την λήψη μέτρων και τη σύσταση ειδικών
οργάνων ή μηχανισμών δράσης. Πιο ειδικά, παρατίθενται θεωρητικές προσεγγίσεις
αναφορικά με τους παράγοντες που συντελούν στη ανάπτυξη των δύο φαινομένων,
καθώς και ο ρόλος του κράτους στον περιορισμού τους. Επιπλέον, γίνεται αναφορά στα
χαρακτηριστικά της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης που δημιούργησαν πρόσφορο
έδαφος για την ανάπτυξη σχετικών συμπεριφορών, καθώς και στη σύσταση
ελεγκτικών σωμάτων και υπηρεσιών για την αντιμετώπισής τους. Έπειτα, ακολουθεί η
περιγραφή του τρόπου αντιμετώπισης της διαφθοράς και της απάτης σε ευρωπαϊκό και
διεθνές επίπεδο μέσα από τα κυριότερα θεσμικά κείμενα των ευρωπαϊκών οργάνων κ
διεθνών οργανισμών στους οποίους συμμετέχει η χώρα (Ευρωπαϊκή Ένωση,
Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και ανάπτυξης-Ο.Ο.Σ.Α., Οργανισμός
Ηνωμένων Εθνών-Ο.Η.Ε. και Συμβούλιο της Ευρώπης). Επίσης, γίνεται εκτενής
αναφορά στους υπερεθνικούς μηχανισμούς δράσης που έχουν συσταθεί για το σκοπό
αυτό και συγκεντρώνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την χώρα. Περιγράφονται οι
διαδικασίες που ακολουθούν για την εκπλήρωση του σκοπού τους, τα πλαίσια εντός
των οποίων συνεργάζονται με τους φορείς της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης μέσω
της συμμετοχής των στελεχών της σε αυτούς, καθώς και τα οφέλη που αποκομίζει ο
δημόσιος τομέας από αυτήν την αλληλεπίδραση.
Το τρίτο κεφάλαιο αποτελεί μια μελέτη περίπτωσης με επίκεντρο τη GRECO, την
λειτουργία της και τις διαδικασίες αξιολόγησης που διενεργεί (κύκλοι αξιολόγησης) για
την καταπολέμηση της διαφθοράς. Επιπροσθέτως, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη
συμμετοχή και την εκπροσώπηση της Ελλάδας στη GRECO, τη συσχέτισή της
τελευταίας με την ελληνική Δημόσια Διοίκηση, την συνεργασία μεταξύ των δύο και τα
αποτελέσματα αυτής. Στο τέλος του τρίτου κεφαλαίου, επιχειρείται η αποτύπωση των
αποτελεσμάτων που προκύπτουν για τη Δημόσια Διοίκηση από τη συμμετοχή των
στελεχών της στην Ομάδα Κρατών κατά της Διαφθοράς μέσω συνεντεύξεων που
πραγματοποιήθηκαν με εκπροσώπους της Ελλάδας στη δεύτερη.
Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα που ανέκυψαν μέσα
από την εργασία και τη μελέτη των φαινομένων της απάτης και της διαφθοράς, καθώς
και οι προβληματικές που εντοπίστηκαν. Τα προσδοκώμενα συμπεράσματα αναμένεται
να αποτυπώσουν την προστιθέμενη αξία της συμμετοχής των εκπροσώπων της
Δημόσιας Διοίκησης στα διεθνή και ευρωπαϊκά όργανα αναφορικά με την
αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς και να αναδείξουν τις προοπτικές
Το δεύτερο κεφάλαιο εστιάζει στην αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς σε
εθνικό και υπερεθνικό επίπεδο, μέσα από την λήψη μέτρων και τη σύσταση ειδικών
οργάνων ή μηχανισμών δράσης. Πιο ειδικά, παρατίθενται θεωρητικές προσεγγίσεις
αναφορικά με τους παράγοντες που συντελούν στη ανάπτυξη των δύο φαινομένων,
καθώς και ο ρόλος του κράτους στον περιορισμού τους. Επιπλέον, γίνεται αναφορά στα
χαρακτηριστικά της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης που δημιούργησαν πρόσφορο
έδαφος για την ανάπτυξη σχετικών συμπεριφορών, καθώς και στη σύσταση
ελεγκτικών σωμάτων και υπηρεσιών για την αντιμετώπισής τους. Έπειτα, ακολουθεί η
περιγραφή του τρόπου αντιμετώπισης της διαφθοράς και της απάτης σε ευρωπαϊκό και
διεθνές επίπεδο μέσα από τα κυριότερα θεσμικά κείμενα των ευρωπαϊκών οργάνων κ
διεθνών οργανισμών στους οποίους συμμετέχει η χώρα (Ευρωπαϊκή Ένωση,
Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και ανάπτυξης-Ο.Ο.Σ.Α., Οργανισμός
Ηνωμένων Εθνών-Ο.Η.Ε. και Συμβούλιο της Ευρώπης). Επίσης, γίνεται εκτενής
αναφορά στους υπερεθνικούς μηχανισμούς δράσης που έχουν συσταθεί για το σκοπό
αυτό και συγκεντρώνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την χώρα. Περιγράφονται οι
διαδικασίες που ακολουθούν για την εκπλήρωση του σκοπού τους, τα πλαίσια εντός
των οποίων συνεργάζονται με τους φορείς της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης μέσω
της συμμετοχής των στελεχών της σε αυτούς, καθώς και τα οφέλη που αποκομίζει ο
δημόσιος τομέας από αυτήν την αλληλεπίδραση.
Το τρίτο κεφάλαιο αποτελεί μια μελέτη περίπτωσης με επίκεντρο τη GRECO, την
λειτουργία της και τις διαδικασίες αξιολόγησης που διενεργεί (κύκλοι αξιολόγησης) για
την καταπολέμηση της διαφθοράς. Επιπροσθέτως, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη
συμμετοχή και την εκπροσώπηση της Ελλάδας στη GRECO, τη συσχέτισή της
τελευταίας με την ελληνική Δημόσια Διοίκηση, την συνεργασία μεταξύ των δύο και τα
αποτελέσματα αυτής. Στο τέλος του τρίτου κεφαλαίου, επιχειρείται η αποτύπωση των
αποτελεσμάτων που προκύπτουν για τη Δημόσια Διοίκηση από τη συμμετοχή των
στελεχών της στην Ομάδα Κρατών κατά της Διαφθοράς μέσω συνεντεύξεων που
πραγματοποιήθηκαν με εκπροσώπους της Ελλάδας στη δεύτερη.
Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα που ανέκυψαν μέσα
από την εργασία και τη μελέτη των φαινομένων της απάτης και της διαφθοράς, καθώς
και οι προβληματικές που εντοπίστηκαν. Τα προσδοκώμενα συμπεράσματα αναμένεται
να αποτυπώσουν την προστιθέμενη αξία της συμμετοχής των εκπροσώπων της
Δημόσιας Διοίκησης στα διεθνή και ευρωπαϊκά όργανα αναφορικά με την
αντιμετώπιση της απάτης και της διαφθοράς και να αναδείξουν τις προοπτικές αναβάθμισης της επιχειρησιακής ικανότητας της πρώτης ως αποτέλεσμα της ανωτέρω
αλληλεπίδρασης. Επιπροσθέτως, τα συμπεράσματα της παρούσας εργασίας φιλοδοξούν
να αποτελέσουν έναυσμα για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των φορέων του
δημόσιου τομέα και την πιο ενεργή συμμετοχή τους στους διεθνείς οργανισμούς κατά
της απάτης και της διαφθοράς. | en_US |
dc.description.abstract | The present thesis examines how Greek Public Administration faces fraud and
corruption through its representatives’ participation in European institutions and
international organizations that are responsible for combating those two phenomena. At
the same time there is an extensive reference to the function and responsibilities of the
Group of States against Corruption, GRECO (Groupe d'États contre la corruption)
founded in 1999 by the Council of Europe. The main goal of this thesis is to present the
added value for Greek Public Administration through the above interaction in order to
fight effectively against fraud and corruption.
Firstly, it was conducted a thorough review using international and Greek
bibliography, national legislation and institutional documents of international and
European organizations about fraud and corruption within Public Administration. The
acquired statistics are not the result of a primary investigation and were obtained from
the above-mentioned sources or from the Internet. In addition, part of the listed data
concerning the Group of States against Corruption and its operation were drawn from
interviews conducted with members of Greece's four-member representation in GR
ECO.
In particular, the first chapter attempts to define the terms of fraud and corruption,
listing their most important definition in the international and Greek bibliography, as
well as their content in national legislation and in the various institutional documents of
the examined organizations. The thesis introduces a theoretical approach to the term
fraud and the causes/conditions that favor its development and escalation. Moreover, the
term of corruption within the academia and its definition by national, European and
international institutions were examined, as well as the connection between corruption
and maladministration was cited. The first chapter concludes by listing the most
widespread indicators of corruption.
The second chapter focuses on tackling fraud and corruption at national and
supranational level, through establishing action mechanisms and institutions with
specific responsibilities. More specifically, theoretical approaches are set out in order to
unravel the reason behind fraud and corruption development, as well as the preventing
role of the state against these two phenomena. In addition, it was cited the
characteristics of Hellenic Public Administration, which have created suitable conditions for the development of misconduct, and the establishment of audit bodies
and services against them.
In addition, the current thesis focuses on the description of the fight against
corruption at European and international level through the main institutional documents
of the European bodies and international organizations (European Union, O.E.C.D.,
United Nations and Council of Europe). Furthermore, an extensive study was made not
only for the supranational action mechanisms and the role of the above-mentioned
organizations, but also their cooperation with Hellenic Public Administration and the
gained benefits of public sector throughout this interaction.
The main focus of the third chapter is a case study on the GRECO by describing its
function, responsibilities and evaluation procedures (evaluation rounds) in order to fight
corruption. Particularly, emphasis is given on the participation and representation of
Greece in the GRECO, the interaction between the GRECO and Hellenic Public
Administration, and their cooperation. It was also conducted interviews with Greek
representatives in GRECO, in order to highlight the gained benefits from the interaction
between Greek Public sector and the Group of States Against Corruption.
The fourth chapter presents the arising problems from the extensive phenomena of
fraud and corruption as well as assesses the added value of the participation of Public
Administration representatives in the international and European institutions in tackling
effectively corruption and fraud at national and supranational level. Finally, the thesis
concludes with the prospects of the operational effectiveness upgrade within Greek
Public Administration. The conclusions are expected to reinforce Greek public
Administration’s participation in international organisations responsible for tackling
fraud and corruption as well as enhance public sector’s extroversion. | en_US |