dc.contributor.author | Σταύρου, Μαρία | |
dc.date.accessioned | 2022-04-04T05:12:45Z | |
dc.date.available | 2022-04-04T05:12:45Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://repositoryesdda.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/471 | |
dc.description | Η παρούσα εργασία εξετάζει την αντιμετώπιση της παράνομης διακίνησης πολιτιστικών
αγαθών στο πλαίσιο του διεθνούς, ευρωπαϊκού και εθνικού δικαίου καθώς και από την
σκοπιά της δράσης της ελληνικής δημόσιας διοίκησης. Η παράνομη διακίνηση
πολιτιστικών αγαθών συνιστά μορφή του διεθνούς οργανωμένου εγκλήματος, στενά
συνδεδεμένη με άλλες μορφές του. Το διεθνές κύκλωμα αρχαιοκαπηλίας και παράνομης
εμπορίας πολιτιστικών αγαθών συντελεί στη νομιμοποίηση των κερδών από άλλες
εγκληματικές δραστηριότητες ενώ συχνά εφάπτεται της δραστηριότητας τόσο της
νόμιμης αγοράς έργων τέχνης όσο και των μουσείων. Έπειτα από μια σύντομη
παρουσίαση των παραγόντων και του τρόπου δράσης του παράνομου κυκλώματος,
εξετάζεται η απόπειρα καταστολής της παράνομης διακίνησης πολιτιστικών αγαθών σε
επίπεδο διεθνούς δικαίου. Παρουσιάζεται καταρχήν η Διεθνής Σύμβαση της UNESCO
που αφορά στα Ληπτέα Μέτρα για την Απαγόρευση και Παρεμπόδιση της Παράνομης
Εισαγωγής, Εξαγωγής και Μεταβίβασης της Κυριότητας των Πολιτιστικών Αγαθών, η
οποία συνιστά ορόσημο για την προστασία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς
από κλοπή, λεηλασία και παράνομη εμπορία. Ακολουθεί η Διεθνής Σύμβαση του
UNIDROIT για τα Κλαπέντα ή Παρανόμως Εξαχθέντα Πολιτιστικά Αγαθά, ένα σημαντικό
νομικό κείμενο, το οποίο ήρθε να συμπληρώσει την προαναφερθείσα Σύμβαση της
UNESCO στον τομέα της εναρμόνισης του ιδιωτικού δικαίου των κρατών αναφορικά με
τη διακίνηση πολιτιστικών αγαθών. Σε επίπεδο ευρωπαϊκής νομοθεσίας εξετάζεται η
Οδηγία 93/7/ΕΟΚ σχετικά με την επιστροφή πολιτιστικών αγαθών που έχουν
απομακρυνθεί παράνομα από το έδαφος κράτους-μέλους, η οποία πρόσφατα
αντικαταστάθηκε από την αναθεωρημένη Οδηγία 2014/60/ΕΕ. Ως προς την αντιμετώπιση
της παράνομης διακίνησης πολιτιστικών αγαθών από την ελληνική έννομη τάξη,
εξετάζονται καταρχήν οι σχετικές διατάξεις του ν. 3028/2002 «Για την Προστασία των
Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς». Στη συνέχεια παρουσιάζεται ο
ν. 3658/2008 «Μέτρα για την προστασία των Πολιτιστικών Αγαθών και άλλες διατάξεις».
Την εξέταση του νομικού πλαισίου ακολουθεί η δράση της δημόσιας διοίκησης επί του
θέματος: περιγράφονται οι διοικητικές διαδικασίες που αφορούν σε αίτημα επιστροφής
κλαπέντος ή παράνομα εξαχθέντος αρχαίου κινητού μνημείου, παρατίθενται εν είδει μελέτης περίπτωσης τέσσερις γνωστές περιπτώσεις επαναπατρισμού αρχαίων μνημείων και διατυπώνονται προτάσεις βελτίωσης της δράσης της διοίκησης. | en_US |
dc.description.abstract | This paper examines the treatment of illicit trafficking of cultural property in the context
of international, european and national law as well as by the greek public administration.
Illegal trafficking of cultural property is a well-known international form of organized
crime linked to other forms of criminal activities, such as drug and arms smuggling. The
international network of illicit trade of cultural goods contributes to money laundering of
the aforementioned criminal activities and is often linked to the activity of the legal art
market as well as of the museums. After a brief presentation of the way the illegal circuit
acts, we examine two international legal documents that attempt to suppress the illicit
trafficking of cultural goods: the UNESCO Convention on the Means of Prohibiting and
Preventing the Illicit Import, Export and Transfer of Ownership of Cultural Property,
which consists a milestone in the protection of world cultural heritage, and the
UNIDROIT Convention on Stolen or Illegally Exported Cultural Property, an important
legal text that came as a complement to the aforementioned UNESCO Convention. In
european level, we examine two Directives that attempt to deal with the return of cultural
goods unlawfully removed from the territory of a member state. As regards the treatment
of the subject by the greek legal order, we examine the relevant provisions of Law
3028/2002 "For the Protection of Antiquities and Cultural Heritage in general" as well as
the provisions of Law 3658/2008 "Measures for the Protection of Cultural Goods and
Other Provisions". The examination of the legal framework is followed by a presentation
of the action of the greek public administration: firstly, we describe the administrative
procedures concerning a request for the return of a stolen or illegally removed ancient
movable monument, secondly we present four known cases of repatriation of ancient
monuments and, finally, proposals are made to improve the action of the administration. | en_US |
dc.language.iso | gr | en_US |
dc.publisher | Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης | en_US |
dc.subject | αρχαιοκαπηλία | en_US |
dc.subject | επαναπατρισμός | en_US |
dc.subject | κινητό μνημείο | en_US |
dc.subject | λαθρανασκαφή | en_US |
dc.subject | πολιτιστική κληρονομιά | en_US |
dc.subject | πολιτιστικό αγαθό | en_US |
dc.title | Η αντιμετώπιση της παράνομης διακίνησης πολιτιστικών αγαθών στο εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές δίκαιο, καθώς και στην ελληνική διοικητική πρακτική | en_US |
dc.type | Working Paper | en_US |
dc.seira | 26 | en_US |
dc.pedio | Πολιτικές Επιστήμες και Διοίκηση | en_US |
dc.sxoli | 1 | en_US |